حرف هایی برای گفتن هست

msadeghi.blog.ir
بایگانی

این یادداشت را به صورت چند پاراگراف کوتاه خطاب به داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد نوشته ام. فرض کرده ام داوطلبین درباره نیاز به ادامه تحصیل خود را راضی کرده اند و بعد از آن رضایت است که این موارد کاربرد دارد:

 1. قرار نیست خودمان را دار بزنیم. آزمون کارشناسی ارشد را جزوی از زندگی روزانه بدانید. برنامه ریزی های غیر معقول و فراتر از توان آدم که زندگی عادی را مختل می کنند نمی توانند عمر زیادی داشته باشند. مناسب با توانایی هایتان برنامه ریزی کنید. قرار نیست یک شبه انقلاب کنید و زندگی تان را به هم بریزید. چند هفته برای تطبیق خود و برنامه تان فرصت بگذارید. هفته های اول برای هماهنگی های بیشتر برنامه سبک تری بریزید. برنامه ای که بتوانید 100 درصد اجرا کنید. بعد از آن هر هفته سطح برنامه را بالاتر ببرید. تا جایی که به یک روند ثابت برسید. این روند ثابت را باید تا روز کنکور حفظ کنید.

 2. برنامه ریزی دراز مدت داشته باشید. حتی برای روزهای بعد از کنکور. هدف تان از کنکور را در چند سطح مشخص کنید. سطح اول سطح عالی و آرمانی که اوج خواسته شماست.این مرحله باید با کمی جسارت منطقی همراه باشد. سطح دوم سطح منطقی است که بر اساس برنامه ریزی و توانایی های شما مطرح می شود.  هنگام هدف گذاری در این سطح، باید بر اساس شرایط زندگی و اولویت بندی های امور زندگی اقدام به برنامه ریزی کنید. قبل از برنامه ریزی تلاش کنید که به طور کامل قانع شده باشید که کنکور کارشناسی ارشد جزو مهم ترین امور روزانه زندگی شماست.

 3. تحلیل درستی از منابع کنکور و بخش بندی دروس داشته باشید. به طور حتم روی قسمتهایی که سهم بیشتری در سوالها دارند باید تاکید بیشتری داشته باشید. حتی گاهی مجبورید بخش های کم اهمیت تر را فدای بخش های مهم تر کنید. در هر درس، از سرفصل های مهم آن آگاه باشید و آن را حتما در برنامه ریزی ها لحاظ کنید.

 4. از دوستانتان مشورت بگیرید. اما توجه داشته باشید آن ها فقط یک سری اطلاعات به شما خواهند داد. تصمیم اصلی و برنامه ریزی به عهده شماست. هرگز اجازه ندهید کسی برای شما و برنامه ریزی درسی تان نسخه ای اجباری تجویز کند.

 5. روشی را برای یادداشت مطالب مهم داشته باشید. نکات کلیدی هر درس باید ثبت شوند و تا روز کنکور بارها مرور شوند. روشی برای این مرور داشته باشید. مروری روزانه. هر شب فرصت کوتاهی برای مرور سریع مطالب مهم یادداشتی داشته باشید. بیشتر سوال های دفترچه کنگور شما در جلسه آزمون از این یادداشت ها و مطالب نوشته شده و دوره شده بیرون می آید.

یک راه دوره کردن مطالب مهم که نویسنده این متن از آن بهره گرفته و همچنان بهره می گیرد استفاده از جعبه لایتنر است. مطالب مهم را در برگه های جعبه لایتنر بنویسید و بر اساس زمان بندی جعبه لایتنر دوره کنید. حتی فرمول ها و روابط ریاضی را به طور موقت می توانید از طریق این جعبه حفظ کنید. همچنین می توانید یک سررسید یا دفتر را بخش بندی کنید و مطالب کلیدی را در آنها بنویسید. این نکات باید کوتاه و مختصر باشند، چرا که تنها برای مرور استفاده می شوند. هرجایی از مرور که مشکل دارید به کتاب ها و جزوات مربوطه مراجعه و آن مبحث را کامل بخوانید.

 6. اگر وضع مالی تان خوب است چند آزمون آزمایشی هم شرکت کنید. اگر نه فکر آزمون را از سرتان بیرون کنید. شرکت در آزمون های آزمایشی صرفا برای انگیزه دادن به داوطلب مفید است و البته برای پولدارتر کردن موسسات آموزشی. پولتان را برای آزمونها هدر ندهید. بیشتر روی برنامه ریزی و کتاب ها سرمایه گذاری کنید.

 7. کلاس : برخلاف آزمون، شرکت در کلاس های دروس می تواند مفید باشد. باید ببینید سرعت برداشت شما از مطالعات شخصی بیشتر است یا سرعت تدریس شفاهی به شما در سر کلاس.

 8. کتاب: منبع درسی مناسب از مهمترین عوامل موفقیت داوطلبین است. حتما منابع سوالی آزمون تان را بشناسید و از کتاب ها و منابع مناسب استفاده کنید. این روزها با توجه به افزایش قیمت کتاب، می توانید از کتابخانه ها برای امانت کتاب استفاده کنید. البته برخلاف آزمونها، هر پولی برای کتاب بدهید هدر نرفته و کتاب به طور حتم مفید خواهد بود.

 9. زمانی خالی در انتهای هر  هفته برای تحلیل برنامه هفته ای که گذشته قرار دهید. خود را پایش کنید. تحلیل کنید. شما تا پیش از کنکور فرصت دارید ضعف های تان را بررسی کنید. 

 10. انگیزه خود را در مطالعه از دست ندهید. بپذیرید که گاهی به دلیل پاره ای مشکلات از برنامه ریزی تان دور می شوید و این مساله منجر به استرس و اضطراب در شما می شود. فردی که کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کند تجربه 16سال تحصیل را با خود دارد. چنین فردی نباید با به هم ریختن های گاه به گاه برنامه ریزی درسی اش، دچار نامیدی و یاس و اضطراب و استرس شود. برای جلوگیری از این گونه موارد، روز انتهایی هفته را خالی بگذارید و دروسی که عقب مانده اند را در آن روز جبران کنید. اگر درس عقب مانده ای نبود،‌از آن روز به هر نحوی که مایلید استفاده کنید. این روز جایزه شما به خودتان است.

 11. محل مطالعه باید جای مناسبی باشد. دسترسی به کتب و کاغذ و خودکار، صندلی و میز مناسب، نور کافی و هوای تازه از فاکتورهای یک مکان خوب برای مطالعه است. از همه مهم تر "سکوت" است که حتما باید مد نظر قرار بگیرد.

 12.  مطالبی که خوانده اید را هر چند وقت یک بار، جمع بندی کنید تا درک درستی از جایی که ایستاده اید پیدا کنید. بعد زمانی بگذارید و برنامه ریزی تان را دوباره مرور کنید. اگر نیاز است اصلاحاتی داشته باشید. به هر حال شرایط همواره در حال تغییر کردن است و این هنر شماست که برنامه ریزی تان را مدام پایش کنید.

 13.  اگر تا حدی زمان را از دست داده اید و حجم زیادی از مطالب پیش روی شماست،‌نیازی نیست سر به دیوار بکوبید. دوشی بگیرید، سشواری بکشید، مسواک و عطری بزنید؛ بعد با آرامشی از سر اعتماد به نفس،‌بخش های کم اهمیت مطالب درسی را کنار بگذارید. آن بخش هایی که بیشتر سوال می آید را مد نظر داشته باشید. حتما با افرادی که این مسیر را گذرانده اند مشورت کنید.

 14.  اسیر صحبت های دوستان تان قرار نگیرید. دوستان تان بد شما را نمی خواهند اما به هر حال این امکان هست که تحت فشارهای درسی پیش از کنکور دچار استرس شوند و این استرس را در کلام به شما منتقل کنند. با دوستان تان تلاش کنید از مرحله غرزدن فراتر بروید و به جای غرزدن های متوالی و شکوه و شکایت از دروس،‌چاره ای متناسب با حال و روزتان بیندیشید.

 15.  ارتباط تان را با دوستان،‌خانواده و اشنایان حفظ کنید. آن ها با ارزش ترین سرمایه های شما هستند. متقاعدشان کنید که در این مدت باقی مانده تا کنکور زمان چندانی برای دیدن شان ندارید اما بهر حال از دست شان هم ندهید. گاه به گاه از آن ها احوالی بپرسید ولو در حد یک پیام کوتاه.

در پایان برای داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد آرزوی موفقیت می کنم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی