حرف هایی برای گفتن هست

msadeghi.blog.ir
بایگانی

کسر خدمت سربازیپدر من مقداری سابقه حضور در جبهه داشت. به همین دلیل من امور مربوط به دریافت کسری خدمت به سبب حضور در مناطق عملیاتی پدر را پیگیری کردم و این نوشته تجربه من در این مسیر است. تلاش کرده ام با زبانی مختصر و واضح موارد مربوطه را مکتوب کنم. مدارک مورد نیاز و تجربیات شخصیم را بگویم و به علاوه مواردی را به عنوان توصیه بیان کنم. موارد این متن امکان دارد در سازمان های دیگر کمی متفاوت باشد. این متن بر اساس تجربه شخصی من در پیگیری این امور در تیپ 55 هوابرد شیراز نوشته شده است. لطفا هرگونه سوال خود را از طریق قسمت نظرات برایم بفرستید. در اسرع وقت پاسخ خواهم داد.

  

الف) نکاتی که باید در نظر گرفت.

1. این کسر خدمت زیر عنوان "کسر خدمت فرزندان ایثارگران" به فرزندان جانبازان کمتر از 25 درصد جانبازی، رزمندگان دارای کمتر از 30 ماه سابقه جبهه و آزادگان کمتر از 24 ماه آزادگی داده می شود.

2.   این کسری خدمت شامل افرادی که متولد سال 1373 به بعد هستند نمی شود. یعنی افرادی که سال تولد آنان 1373 است نمی توانند از این کسری استفاده کنند.  

3. در صورتی که یکی از پسران شخصی که سابقه حضور در منطقه عملیاتی دارد، پیشتر در ارتباط با این قضیه کسری را به طور کامل گرفته است دیگر پسران آن شخص نمی توانند از آن کسری استفاده کنند.

4. حداقل مدت حضور در منطقه عملیاتی برای اخذ کسری مربوطه 6 ماه است. مدت زمان حضور در منطقه به صورت اصطلاحا مفید محاسبه می شود. به این معنی که مواردی مانند مرخصی، اعزام به بهداری و ... از مدت حضور کم می شود.

 

ب) مدارک لازم

1. برگه سفید خدمتی: در صورتی که برگه را گم کردید یا الان دسترسی به آن ندارید می توانید از دفاتر پلیس+10 دریافت کنید.

2. گواهی اشتغال به خدمت: از طریق یگانی که در آن مشغول به خدمت هستید باید اقدام شود. توجه داشته باشید گواهی اشتغال به خدمت مدت اعتبار مشخصی پس از صدور ( مثلا دو ماه) دارد و صدور آن نیز معمولا چند روز زمان می برد. این مساله را برای جلوگیری از هرگونه مشکل مد نظر داشته باشید. سازمانی که سوابق حضور در منطقه عملیاتی پدر در آن بایگانی شده است در گواهی اشتغال به خدمت درج می گردد، لذا جهت جلوگیری از ایجاد مشکل دقیقا سازمان مربوطه را شناسایی و مشخص کنید.

3. دو قطعه عکس نظامی ( شما 6 تا عکس ببر برادرم.)

4. کپی و اصل آخرین مدرک تحصیلی:  توجه داشته باشید گرفتن مدرک تحصیلی نیز نیاز به زمان و گواهی اشتغال به خدمت برای دانشگاه دارد.

5.    مدارک مربوط به پدر: کپی شناسنامه از تمامی صفحات، کارت ملی، کارت پایان خدمت، کارت دوره احتیاط

6. مدارک مربوط به پسران: کپی تمام صفحات شناسنامه خود شخصی که قرار است کسری خدمت بگیرد+ کپی تمام صفحات شناسنامه همه برادران

7. وکالت نامه از پدر در صورت عدم مراجعه خود پدر برای انجام امور مربوطه: برای گرفتن کسر خدمت، حضور شخصی که سابقه مناطق عملیاتی دارد ضروری است. در صورتی که شخص به هر دلیلی نتواند امور مربوطه را پیگیری کند باید با حضور در دفترخانه ثبت اسناد رسمی یک وکالت نامه به فرزند خود یا هر شخص دیگری که پیگیر امور مربوطه است بدهد.

هزینه صدور این وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی در شهریور 94 مبلغ 61500 تومان بود. متن قسمت "شرایط و مقررات حقوقی" وکالت نامه ای که من گرفتم نیز بدین شرح بود: 

  • مراجعه به ادارات دولتی و غیر دولتی و نظامی و انتظامی و قضایی بویژه ارتش جمهوری اسلامی و تیپ 55 هوابرد- بنیاد جانبازان و ایثارگران و دفاتر اسناد رسمی و سایر مراجع ذیصلاح و انجام کلیه امور اداری موکل در خصوص اخذ سوابق موکل و دریافت کلیه مدارک و اسناد سوابق خدمت موکل اعم از اصل یا المثنی یا رونوشت یا برابر اصل و انجام کلیه تشریفات قانونی و اداری مربوطه – دادن هرگونه امضاء و تعهد و تنظیم هرگونه تعهدنامه و اقرارنامه که نیاز گردد و سپس مراجعه به ادارات نظام وظیفه و محل خدمت فرزند موکل و تقاضای کسر خدمتم فرزند موکل در مراجع نظام وظیفه و مراجع ذیصلاح و سیر مراحل قانونی و ارائه مدرک و سوابق موکل و امضاء دفاتر و اوراق و اسناد لازمه مربوطه بنحویکه در هیچیک از مراحل و موارد فوق نیازی به حضور و امضاء و اقدام مجدد موکل نباشد. حدود و اختیارات: وکیل مرقوم نسبت به انجام مورد وکالت دارای اختیارات تام و مطلقه است.

تصویر وکالت نامه صادره از دفترخانه - بنا به دلایل مشخص بر روی مشخصات فردی مستطیل تیره کشیده شده است. همچنین تصویر در یک صفحه جدید باز می شود.

 

 

 

8. برگ تعهدنامه محضری پس از تشکیل پرونده درسازمان مربوطه: پس از تشکیل پرونده، پدر یا شخصی که پدر به او وکالت داده، باید به دفترخانه مراجعه و یک تعهدنامه رسمی مبنی بر استفاده این کسری برای فلان فرزند دریافت کنند. ( احتمالا افرادی که تک پسر هستند نیازی به این برگ تعهد ندارند. درباره این مساله مطمئن نیستم.) 

هزینه صدور این تعهدنامه نیز در دفاتر اسناد رسمی به مانند وکالت نامه در شهریور 94 مبلغ 61500 تومان بود. متن قسمت "شرایط و مقررات حقوقی" تعهدنامه ای که من گرفتم نیز بدین شرح بود: 

  •  متعهد میگردم که از مزایای مدت حضور در جبهه و منطقه عملیاتی و مقررات ایثارگری و امدادجویی خود در هر نقطه ای فقط جهت کسر خدمت فرزندم بنام ................. استفاده نموده و متعهد و ملزم میگردم جهت سایر فرزندانم استفاده ننمایم و چنانچه خلاف این موارد ثابت شود این امتیاز ملغی گردد و اینجانب حق هیچ گونه ادعا و اعتراضی نخوام داشت و مسئولیت کلیه عواقب قانونی آن برا به عهده میگیرم.

تصویر تعهدنامه صادره از دفترخانه - بنا به دلایل مشخص بر روی مشخصات فردی مستطیل تیره کشیده شده است. همچنین تصویر در یک صفحه جدید باز می شود.

 

 

 

 

 

پ) تجربیات شخصی من:

پدر من در تیپ 55 هوابرد شیراز خدمت کرده بود و کارت دوره احتیاط ایشان از این مرکز صادر شده بود. من پس از تکمیل مدارک و اخذ وکالت نامه به شیراز سفر کردم. پیش از سفر به شیراز نقشه شیراز را تهیه کردم تا در سفر راهنمای من باشد. شیراز مکان های دیدنی بسیار دارد و نیت کردم با یک تیر دو نشان بزنم. هم برای کسری خدمت اقدام کنم و هم گشتی در شیراز، شهر گل و راز بزنم. حرکت از اصفهان ساعت 11:30 شب از پایانه کاوه. مقصد پایانه کار اندیش شهر شیراز. صبح زود حدود ساعت 6 به پایانه یادشده رسیدیم. تعدادی سرباز هوابرد هم در پایانه دیده می شدند. پایانه محلی برای استراحت مسافرین دارد که با برگه بلیط می توانند تا مدت 12 ساعت از آن استفاده کنند. رانندگان تاکسی مدام با پرسش از مسافرین به دنبال مشتری بودند. اما پایانه تا تیپ 55 را مبلغ 8 هزار تومان می بردند که من قبول نکردم. مسیر پایانه تا میدان ولیعصر را پیاده و تفریحی و قدم زنان آمدم. حدود 10 دقیقه پیاده روی. از آن جا هم تاکسی و هم اتوبوس برای فلکه نمازی هست. من با تاکسی تا میدان  نمازی آمدم و از آن جا که همان تاکسی مسیرش به فلکه سنگی می خورد مرا تا آن جا رساند. تیپ 55 دقیقا سر فلکه نمازی است. کل هزینه  2 هزار تومان با تاکسی ( شهریور 94).

از آن جا که روز شنبه بود صبحگاه عمومی تیپ برگزار می شد. به علاوه بعد از صبحگاه هم تا افراد صبحانه بخورند و مشغول کار شوند  به طور حتم کمی طول می کشید. لذا فاصله زمانی بین 7 صبح تا 8 را با صبحانه خوردن و گشت در خیابان های اطراف سپری کردم و از ساعت8 تا 9 نیز از باغ عفیف آباد که زیر نظر نیروی زمینی ارتش است و موزه اسلحه، و نزدیک است به تیپ55 دیدن کردم.

از ساعت 9 با حضور در قسمت شمالی محوطه پادگان ( از فلکه سنگی وارد بلوار سرباز شده- چهارراه هوابرد به سمت چپ بپیچید) مشغول کارهای مربوط به کسر خدمت شدم. ابتدا مرا به عکاسی نزدیک به درب ورود راهنمایی کردند. خرید پوشه و دریافت فرم های مربوطه و تهیه زیراکس و ... در اینجا انجام شد. دو پرونده باید تشکیل می دادم. یکی برای کارت ایثارگری پدر و دومی برای دریافت کسر خدمت. مسئول بخش یک آقای میان سالی با درجه سروانی بود. عده ای دیگر هم برای گرفتن کسر خدمت آمده بودند. واریز مبالغی ( 2 تا هزار تومان و یک فیش 7 هزار تومانی) به حساب بانکی از طریق بانک سپه شعبه خیابان بعثت از دیگر کارهایی بود که انجام دادم و تقریبا دو ساعت دستم را همین موارد بند کرد. (از سر چهارراه هوابرد ابتدای بلار سرباز تاکسی تا در بانک هست و بالعکس- نفری 800 تومان شهریور 94) بعد از آن سرباز بخش مربوطه از من خواست تا با حضور در دفترخانه، تعهدنامه ای که در بالا به آن اشاره کردم را تهیه و تنظذیم کنم. مبلغ 61500 تومان هزینه این تعهدنامه شد و این تعهدنامه آخرین برگه از مجموعه مارک لازم بود.  ( دفترخانه شماره....، چهارراه هوابرد به سمت غرب- ابتدای بلوار زرهی یا بلوار استقلال) ). بعد از آن خوشحال از این که کارم جور شده است و ناراحت از این همه کاغذ بازی و پول دادن، دوباره به بخش مربوطه بازگشتم. لکن کسری خدمتی به من تعلق نگرفت. خیلی ساده سروان به من گفت سوابق پدر شما در سیستم ثبت نگردیده!! به همین راحتی. شخص دیگری هم آمده بود که 24 ماه حضور در جبهه داشت و کارت و کاغذی برای این حرفش به همراه داشت. خیلی راحت به او هم گفتند: فقط 8 ماه در سیستم ثبت شده است. آن مرد هم بسیار بیش از من جا خورد و گفت: کسری نخواستم، دیگر اعتبار ما رو زیر سوال نبرید. من دو سال برای این کشور زحمت کشیدم!!     

این سیستم و ثبت در سیستم فقط اینجا نیست که کار دست ملت می دهد. به مانند سازمان های بیمه که وقتی برای اخذ سوابق بیمه ای مان به آن ها رجوع می کنیم و خیلی راحت سوابق چند ساله بیمه ای مان را با گفتن در سیستم ثبت نشده است کلا کان لم یکن می کنند، در تیپ 55 هوابرد شیراز هم چنین بلایی بر سر من و برخی دیگر آوردند و احتمالا در سازمان های دیگر اتفاقات مشابهی روزانه در حال وقوع است. ثبت نشده است. به همین راحتی.
می گفتند احتمالا به بهداری یا مرخصی رفته بوده و لذا چیزی در سیستم ثبت نشده. حتی زمانی که من کارت دوره احتیاط پدرم را نشان دادم، یا زمانی که فردی که دو سال سابقه حضور داشت مدارکش را ارائه داد سروان مذکور گفت: برای من سیستم ملاک است و لاغیر.    

بعد از آن بود که کمی از سربازانش گله کرد که چرا زمانی که هنوز تکلیف کسری خدمت من مشخص نشده مرا به دفترخانه فرستاده اند. می گت خسارت این آقا (یعنی من) را چه کسی باید بدهد. اما این ها همه اش ژست بود و این انه از پای بست ویران است. گفتم: من از نیروی وظیفه گله ای ندارم، اما خود شما نمی توانستید این را همان اول به من بگویید؟ نمی توانستید این را روی اینترنت بگذارید تا من از خانه آن را ببینم و دیگر این قدر هزینه مالی و زمانی نکنم؟ مگر غیر از این است که با وارد کردن مشخصات پدرم از روی کارت ملی سوابق او را جست و جو کردید؟ خب همین را روی اینترنت می گذاشتید تا من ببینم و دیگر این قدر هزینه نکنم. لکن چه سود. با حالی نه چندان مناسب از تیپ 55 بیرون آمدم. پدرم تلفنی مرا دلداری می داد. ناراحت بودم اما نه آن چنان که خودم را در شهری غریبه ببازم. نقشه را از کبفم در آوردم و کمی به ذهنم فشار آوردم تا برنامه ای برای گردش در شهر بریزم. متوجه بودم امور از کف اختیارات من خارج است، لکن تفریح من همچنان پابرجاست. نیت کردم تا پایانه بیایم و بلیط برگشت بگیرم و کمی استراحت کنم، بعد در شهر گردش کنم و شیراز معروف را بگردم. لکن دلو دماغی نگذاشت این سیستم برای من. بلیط گرفتم و همان دم به اصفهان برگشتم. در مسیر با جوانی هم سن و سال خودم همسفر شدم. پسرک شیرین سخن تمیز و مرتبی، دانشجوی فوق لیسانس پردیس دانشگاه شریف. گپ زدن با او و گپ زدن با دوستی شیرین سخنی در اصفهان از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی، مرا از آن حال و هوایی که داشتم بیرون آورد. شب که به خانه رسیدم در اندیشه اصلاح امور بودم و گام هایم را محکم تر بر می داشتم، 21 ماه کامل باید خدمت کنم. 

 

ت) توصیه ها

1. پیش از آن که اقدامی در جهت اخذ کسر خدمت کنید سعی کنید تلفنی امور مربوطه را پیگیری کنید. اگرچه سازمان های ایرانی چندان روی خوشی به مکالمه تلفنی و ارائه خدمات نشان نمی دهند و سازماننیروهای مسح هم روی دست تمامی سازمان های ایرانی از نظر پاسخگویی، تمایل خاصی به جواب سر بالا دارد، لکن در صورتی که برایتان مقدور است از طریق 118 و سازمان مربوطه، امورات را تا حد امکان از طریق تلفن پیگیری کنید. به ویژه این که آیا کسر خدمت شامل شما می شود یا خیر. مدارک لازم را نیز دوباره از مسئول مربوطه سوال کنید.

2. سعی کنید یک نفر آشنا- بخوانید پارتی- در سازمان مربوطه پیدا کنید. بسیار راهگشا خواهد بود. افرادی که سازمان اداری نیروهای مسلح را از نزدیک دیده اند به طور کامل متوجه منظور من می شوند. پارتی داشتن می تواند بسیار راهگشا باشد.

3. اول مطمئن شوید کسری خدمت شامل حال شما می شود، سپس برای تعهدنامه به دفترخانه مراجعه کنید.

4. علاوه بر مدارک فوق، برگ سبز و برگ آبی و کارت واکسیناسیون و کارت تردد پادگان و ... را نیز همراه ببرید. زمانی که شما با یک اداره در ایران سروکار داشته باشید، هر آن امکان دارد قباله ازدواج خاقان چین را با دختر امپراتور ژاپن از شما بخواهد. مدارک تان را کامل همراهتان ببرید و بسیار مراقب مدارک تان باشید. چون تعداد برگه های روی پرونده شما و مدارک مورد نیازتان زیاد است امکان دارد در شلوغی امور مربوطه گم شوند. بسیار مراقب باشید.                   

 

پیوست ها:

1. تصویر وکالت نامه صادره از دفترخانه 

2. تصویر تعهدنامه صادره از دفترخانه 

بنا به دلایل مشخص بر روی مشخصات فردی مستطیل تیره کشیده شده است. همچنین تصویر در یک صفحه جدید باز می شود.

نظرات  (۵)

سلام اقامن بابام کارت ایثارداره روکارتش نوشته دوسال .امکان داره ثبت نشده باشه؟
پاسخ:
سلام.اگر کارت ایثار رو گرفتید، کارتون انجام شده و همونی که تو کارت مینویسه توی سیستم هم ثبت شده.
۱۳ شهریور ۰۰ ، ۱۳:۱۹ محمد نوروزی

واقعا دمت‌گرم واقعا دمت گرم که تجربیاتتو به اشتراک گذاشتی من فردا میخام برم شیراز همین پادگان کسری بگیرم وکالت‌نامه ای که‌گذاشتی عکسشو خیلی کمک کرد.امروز هر دفتر خونه ای رفتم گفت امادشو نداریم اخر سر از رو وکالت‌ تو زد برام.

بحق محمد و آل محمد ک فردا کسریمونو بدن بازی در نیارن

چون واقعا زورم‌میاد یکو نیم میلیون خرج وکالت و بلیط هواپیما کردم.

فردا اگه خدا خاست دلو دماغ داشتم برات از تجربه هام مینویسم باز 

پاسخ:
ای مرد جوان.امیدوارم که کسری خدمتت رو گرفته باشی. هر حال و صورتی که بر تو گذشته باشه، برات آرزوی موفقیت می کنم.

اقا دمت گرم من ک کسریمو گرفتم خدا خیرت بده 

سلام این اشتغال به خدمت رو باید از ستاد شهرستان بگیریم ؟

سلام این اشتغال به خدمت رو باید از ستاد شهرستان بگیریم ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی